2019 | KILL THEM ALL AND COME BACK ALONE MARY-AUDREY RAMIREZ

Mary-Audrey Ramirez, KILL THEM ALL AND COME BACK ALONE, exhibition view, 2019, Photo: Tamara Lorenz
Mary-Audrey Ramirez, KILL THEM ALL AND COME BACK ALONE, exhibition view, 2019, Photo: Tamara Lorenz
Mary-Audrey Ramirez, KILL THEM ALL AND COME BACK ALONE, exhibition view, 2019, Photo: Tamara Lorenz
Mary-Audrey Ramirez, KILL THEM ALL AND COME BACK ALONE, exhibition view, 2019, Photo: Tamara Lorenz
Mary-Audrey Ramirez, KILL THEM ALL AND COME BACK ALONE, exhibition view, 2019, Photo: Tamara Lorenz
Mary-Audrey Ramirez, KILL THEM ALL AND COME BACK ALONE, exhibition view, 2019, Photo: Tamara Lorenz

– english version below –

KILL THEM ALL AND COME BACK ALONE
06. September – 18. Oktober 2019

Dedication or Hell – there is no other choice; dangers from the depths.

Überdimensioniert hockt die Skorpionin auf der Bettdecke. Mit offenen Zangen und aufgestelltem Stachel, zwischen sexueller Aggression und Dominanz, ist sie zum Angriff bereit. Das potentielle Opfer unter der Decke scheint wehrlos und dem animalischen Trieb ausgesetzt. Weiße Vorhänge mit Brandspuren umwehen die Szene wie in einem klassischen Horrorfilm-Setting. Sie scheint einem Albtraum entsprungen. Oder Produkt einer unterdrückten Fantasie. Unweigerlich werden Assoziationen zu Johann Heinrich Füsslis Nachtmahr (1790) wach, dem Sinnbild der schwarzen Romantik: der nächtliche Dämon hockt hämisch grinsend auf dem Körper der schlafenden Frau. Die Darstellung spielt auf unangenehme Weise mit dem Eindruck hingebungsvoller Lust einerseits und einer stattgefundenen Vergewaltigung andererseits.

In Mary-Audrey Ramirez‘ You know God has his ways (2019) hingegen ist der Mahr weiblich konnotiert, entsprechend dem Skorpion als Tierkreiszeichen. In der Astrologie wird es als unnahbar und mystisch beschrieben und steht für Stolz, Mut und ein großes Maß an Stärke. Während die Skorpionin zum Angriff ausholt, wird ein Geist aus Daunenjacken von Kolibris angegriffen. In evil birds/crying ghost (2019) werden vermeintlich zarte Geschöpfe zu brutalen Aggressoren und What a kiss (2019) zeigt eine zerfleischende Kampfszene zweier angeleinter Dobermänner. Oder ist es vielmehr ein Zusammentreffen maskuliner Überpotenz?

Mary-Audrey Ramirez (*1990 in Luxemburg) lässt mit ihren Stoffskulpturen und Stickbildern allegorische Bildwelten entstehen, die so schauerlich wie sexy sind. Protagonist*innen sind Tiere oder Zwischenwesen im Kampf oder beim Liebesspiel, wobei beides nahtlos ineinander übergeht. Die textilen Oberflächen aus Nylon sind glänzend, holographisch, schleimig, tropfend, die Stickereien skizziert und unzensiert.

Der Titel KILL THEM ALL AND COME BACK ALONE, so heldenhaft wie wenig erstrebenswert (Lonesome Rider), ist Ode an den Westernkitsch, Science Fiction und die Gaming Culture. Wo, wenn nicht im Spiel, können Geschlechterzuschreibungen aufgelöst werden und Körper ineinander morphen? Das Unheimliche als das zugleich Unvertraute und Urvertraute im Lovecraftschen und Freudschen Sinne besitzt hier eine produktive Kraft: Mary-Audrey Ramirez düstere Visionen sind emanzipatorische Utopien einer matriarchalen Welt.

Dedication and Hell, Baby.

Miriam Bettin

KILL THEM ALL AND COME BACK ALONE
September 6th – October 18th 2019

Dedication or Hell – there is no other choice; dangers from the depths.

The scorpion sits oversized on the bedspread. With open pincers and an erected sting, between sexual aggression and dominance, she is ready to attack. The potential victim under the covers appears defenceless and subject to animal instinct. White curtains with burn marks on them sweep across the scene as if in a classic horror film setting. It seems to have sprung from a nightmare. Or is the product of a suppressed fantasy. Associations with Henry Fuseli’s The Nightmare (1790), a symbol of black romanticism, inevitably awaken: the nocturnal demon squats gloatingly grinning on the sleeping woman’s body. In an unsettling way, the portrayal plays with the impression of devotional lust on the one hand and with rape on the other.

Conversely, in Mary-Audrey Ramirez’s You know God has his ways (2019) the mare holds a female connotation that corresponds to the scorpion as a sign of the zodiac. In astrology it is described as unapproachable and mystical, it stands for pride, courage and a great deal of strength. While the scorpion is on the move, a ghost made of down jackets is attacked by hummingbirds. In evil birds/crying ghost (2019) supposedly tender creatures become brutal aggressors and What a kiss (2019) shows a mauling battle scene between two leashed Dobermans. Or is it rather a clash of masculine über-virility?

With her fabric sculptures and embroidered pictures, Mary-Audrey Ramirez (*1990 in Luxembourg) creates allegorical pictorial worlds that are as gruesome as they are sexy. The protagonists are animals or hybrid creatures engaged in games of combat or love, where both merge seamlessly into one another. The nylon textile surfaces are glossy, holographic, slimy and dripping, the embroidery sketched and uncensored.

The title KILL THEM ALL AND COME BACK ALONE, as heroic as it is undesirable (Lonesome Rider), is an ode to western kitsch, science fiction and gaming culture. Where else, if not in a game, can gender attributions be dissolved and bodies morphed into each other? The uncanny as the simultaneously unfamiliar and familiar in the Lovecraftian and Freudian sense possesses a productive power here: Mary-Audrey Ramirez’s gloomy visions are emancipatory utopias of a matriarchal world.

Dedication and Hell, Baby.

Miriam Bettin

Mary-Audrey Ramirez, KILL THEM ALL AND COME BACK ALONE, exhibition view, 2019, Photo: Tamara Lorenz
Mary-Audrey Ramirez, KILL THEM ALL AND COME BACK ALONE, exhibition view, 2019, Photo: Tamara Lorenz