2017 | Scrolling and crying | MARY-AUDREY RAMIREZ

Scrolling and crying
Opening reception: Saturday, March 25th, 7 PM
On view through May 6th 2017

Additional special opening hours:
Thursday, April 27th, 6 – 10 PM

Installation view `Scrolling and crying´, 2017, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Scrolling and crying´, 2017, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Scrolling and crying´, 2017, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Scrolling and crying´, 2017, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Scrolling and crying´, 2017, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Scrolling and crying´, 2017, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Scrolling and crying´, 2017, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Scrolling and crying´, 2017, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Scrolling and crying´, 2017, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Scrolling and crying´, 2017, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Scrolling and crying´, 2017, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Scrolling and crying´, 2017, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Scrolling and crying´, 2017, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ

– please scroll down for english version –

Was ist dem Menschen das Tier? Eine Alltagsressource, die wahlweise Nahrung oder Nähe spendet? Ein Ausstatter für Ledersessel, damit wir uns weiterhin in unserer Komfortzone zurücklehnen können? Das Sehnsuchtsbild einer Natur, in die wir selbst nicht mehr zurückfinden? Wenn Mary-Audrey Ramirez Stofftiere näht, mit Sprayfarbe besprüht und mit Kunstpelz, Lack oder Latex überzieht, fließen all diese Aspekte zusammen. Sie bilden Erinnerungen an das Archaische, an eine triebhafte, unkontrollierte Welt, die jedoch gleich wieder verpuffen: Zu tief sind die Entfremdungsgefühle seit Beginn der Moderne in uns eingesunken, zu schläfrig ist der Ennui der Generation Y. In ihrer gebastelten und geklebten Künstlichkeit verweisen Ramirez’ Tiere auf eine Conditio Humana, in der sich Komfort und Klaustrophobie, Perfektionsdrang und Natursehnsucht, Künstlichkeit und Authentizität im ständigen Widerstreit befinden. Ihre Ameisenbären, Gottesanbeterinnen, Spechte, Hasen, Flamingos oder Stachelschweine sind wild und gezähmt, niedlich und brüchig, knuffig und abgründig, heiter und kaputt zugleich. Dass man mit ihnen interagieren, sie vor dem Körper tragen, mit ihnen Gummitwist spielen oder am Reck turnen kann, verweist auf eine kindliche Intuition, die sich beim Tier wie beim Menschen in körperlichen Reaktionen zeigt. Allerdings kommen uns reale körperliche Herausforderungen oder Bewegungsabläufe zunehmend abhanden. Die neuen Technologien verlagern den Körper immer mehr in den virtuellen Raum, steuern ihn in einen Zustand physischer Unselbstständigkeit, erschöpfen ihn aus sich selbst heraus und kaum noch durch äußere Anstrengungen. Mary-Audrey Ramirez’ Bestiarium ist dagegen voller Arten, die in freier Wildbahn auftauchen. Sie sind keine Haus- oder Nutztiere, sondern verkörpern den maximalen Widerspruch zu unserem domestizierten Dasein. Als exotische, seltsame, eigenwillige Kreaturen sitzen sie in den existenziellen Zwischenräumen des 21. Jahrhunderts, in dem wir uns aus der Natur verabschiedet, aber noch keinen Weg gefunden haben, uns in ihrem Gegenteil wohlzufühlen. Die kleinen Roboter, die Ramirez in Raupen, Skorpione oder Ameisen einsetzt, verleihen den Tieren schematische Bewegungen, die sie zur ihrer eigenen Antithese machen – das Archaische weicht vollends der Künstlichkeit und Technik. Ebenso die Tierapplikationen auf den Sweatshirts: Sie erinnern an virtuelle Figuren aus der Play-Station. Tatsächlich hat Ramirez bereits zwei Apps entwickelt, in denen der User mit Stachelschweinen und Flamingos durch den Raum navigieren kann – die Spiele demonstrieren die totale Übersteigerung einer Sehnsucht nach Freiheit und Wahrhaftigkeit, nach einer irrealen Existenz jenseits körperlicher Beschränkungen. Doch Ramirez’ Welt bleibt eine Dystopie. Ihre Tiere sind erschöpfte Zeugen des verlorenen Wilden, synthetische Souvenirs unserer ewigen Zivilisationsmüdigkeit. Der digital ermattete Mensch sehnt sich nach alten Trieben – und verfängt sich doch nur in Träumen.

Gesine Borcherdt

What is an animal to humankind? Just an everyday resource, offering either sustenance or closeness? A supplier for leather chairs, so that we can continue to recline in comfort? Just a kind of nostalgia for a nature that we can no longer return to? When Mary-Audrey Ramirez sews her stuffed animals together, sprays them with paint and covers them with fake fur, varnish or latex, all of these different aspects come together. They form memories of something archaic, of an instinctive, uncontrolled world, that then just as quickly fade away: since the beginning of the modern age feelings of estrangement have been set too deep within us, the ennui of the generation Y is too sleepy. The hand-made, glued artificiality of Ramirez’s animals references a conditio humana, in which dichotomies such as comfort and claustrophobia, the desire to be perfect and the nostalgia for nature and artificiality and authenticity are in continual conflict with one another. Her anteaters, praying mantises, woodpeckers, hares, flamingoes and porcupines are, at the same time, wild and tame, cute and fragile, cuddly and abysmal, cheerful and shattered. That one can interact with them, carry them in front of ones body, play Chinese jump rope or do high bar gymnastics with them, references a kind of childlike intuition that manifests in physical bodily reactions, both in animals and humans alike. Indeed, such real physical challenges and movements are increasingly lost to us. New technologies push the body more and more into virtual spaces, steer it towards a state of physical insecurity, exhaust it of itself and almost never of external endeavours. Mary-Audrey Ramirez’s bestiary, however, is full of species found in the wild. They are not pets or farm animals, but animals that embody a contradiction to our domesticated existence. As exotic, rare, unconventional creatures they sit in the existential gaps of the 21st Century, for which we bid farewell to nature, but that in which, we still have not found a way to be comfortable. The small robots, that Ramirez places in caterpillars, scorpions and ants lend the animals schematic movements, that then become the antithesis to themselves, in that the archaic fully gives way to the technology, to the artificial. The same applies to the animal appliqué on the sweatshirts: They remind one of a virtual play-station character. Ramirez has developed two of her own Apps, in which the user navigates through a space with flamingoes and porcupines, the games demonstrate an excessive increase in a nostalgia for freedom and integrity, a nostalgia for an illusive existence beyond physical limitations. Still, Ramirez’s world remains a dystopia. Her animals are worn out witnesses of a lost wilderness, synthetic souvenirs of our perpetual weariness at our civilisation. The digitally jaded human longs for the old ways and finds them only in their dreams.

Gesine Borcherdt

Mary-Audrey Ramirez, Scrolling and crying, 2017, Photo: Julie Wieland