2016 | Blank Views | PANOS PAPADOPOULOS

Installation View Panos Papadopoulos "Blank Views", 2016
Installation View Panos Papadopoulos „Blank Views“, 2016
Installation View Panos Papadopoulos "Blank Views", 2016
Installation View Panos Papadopoulos „Blank Views“, 2016
Installation View Panos Papadopoulos "Blank Views", 2016
Installation View Panos Papadopoulos „Blank Views“, 2016
Installation View Panos Papadopoulos "Blank Views", 2016
Installation View Panos Papadopoulos „Blank Views“, 2016
Installation View Panos Papadopoulos "Blank Views", 2016
Installation View Panos Papadopoulos „Blank Views“, 2016
Panos Papadopoulos, Imtimacy fear, 100x100cm, oil on canvas, 2015
Panos Papadopoulos, Imtimacy fear, 100x100cm, oil on canvas, 2015
Panos Papadopoulos, Sofa + 1 painting, 150x150cm, 2016, oil on canvas
Panos Papadopoulos, Sofa + 1 painting, 150x150cm, 2016, oil on canvas

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Blank views
Eröffnung: Freitag, 8. April, 19 Uhr
Ausstellung bis 20. Mai 2016

MARTINETZ freut sich, mit „Blank Views“ die erste Einzelausstellung von Panos Papadopoulos in Deutschland anzukündigen.

Verwendete er für seine früheren Arbeiten noch Text, den er, inspiriert vom exzessiven Taggen der Sprayer in bangen Zeiten der Krise, als tobenden Diskussionslärm gestaltete, distanziert sich Panos Papadopoulos bei seiner jüngsten Bilderserie vom – ja, manchmal nun mal versagenden Wort, Wittgesteins Satz folgend: „Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen.“ Bei diesen neuen Arbeiten, die bei MARTINETZ zu sehen sein werden, ist nicht nur der Text dem Objekt gewichen, auch hat die perspektivische Darstellung Einzug gehalten. Papadopoulos’ Motive sind nun Dinge, die ihn im Alltag umgeben. Die er aber nur aus seiner Vorstellung heraus extrem reduziert wiedergibt. „Ich will mich in meinen Bildern jetzt nur auf das Wichtigste konzentrieren, nur das Wesentliche anreißen“, erzählt mir der 1975 in Athen geborene Maler im Gespräch. Raumansichten mit Pflanzen und Sesseln wird er in der Galerie zeigen, einen Mikrofonständer, einen Nackten, wie er ein Selfie schießt, oder ein Pissoir – jeweils lediglich angedeutet mit feinen schwarzen Linien in Öl, teils flächig akzentuiert mit Weiß, Pink und Grün – Pop-Interieurs mit expressivem Strich und mit grafischem Charakter. Denn die oftmals transparent grundierten Leinwände verstärken den Eindruck, es könnte sich dabei auch um zügig gesetzte Kompositionen, um Zeichnungen auf Papier handeln. Die Dialoge führen jetzt Papadopoulos’ isolierte Gegenstände: Phallisches schwebt neben dem Weiblichen zugeschriebenen Merkmalen. Die sexuelle Konnotation fand man bereits in seinen vorherigen Reihen. Mit abstrakten verlaufenen Farbschlieren und mit seinen Titeln evozierte Papadopoulos Assoziationen zu Körperflüssigkeiten. Angeregt von Freuds Theorien beschäftigt er sich mit Narzissmus und Masochismus und der Frage, ob diese in solchen Zeiten wohl zunehmen. Die Reduktion in seinen neuen Werken scheint wirklich geradezu ein Besinnen und ein Innehalten – ein Ausbremsen zu postulieren. Wer braucht schon noch mehr aufreibendes Stimm- und Meinungsrauschen? Immer wieder gibt es aber auch humorvolle, ironische Brechungen. „Verglichen könnte man deine früheren Bilder dann als chaotisch bezeichnen“, sage ich ihm. Mag sein, wobei „Chaos“ ja ursprünglich von „Chasma“ komme, was im Griechischen Leere bedeute, was auch jetzt – oder jetzt erst recht – auf seine Arbeiten zuträfe, unterscheidet Papadopoulos klug. Mit diesem scheinbaren Gegensatz, sagt er, könne er sich anfreunden.

Einzelausstellungen hatte er bisher in Los Angeles (2015), in Athen bei der Ileana Tounta Gallery (2014), bei Marina Fokidis in der Kunsthalle Athena (2012), und er beteiligte sich an der 4. Athens Biennale. Gruppenpräsentationen gab es auch in Chicago, Paris, Berlin und Leipzig. Studiert hat er beim Informelmaler Marcus Prachensky an der Akademie der bildenden Künste in Wien. Dort gründete er auch das multinationale Künstlerkollektiv „DaDa Da Academy“, das – ganz in avantgardistischer Tradition – ästhetische und gesellschaftliche Konventionen hinterfragt. Heute lebt und arbeitet Panos Papadopoulos in Athen und Wien. Bilder aus seiner neuen Serie wird er auch auf der kommenden Independent Brüssel bei der Eleni Koroneou Gallery zeigen, die ihn in Griechenland vertritt.

Konstantin Alexiou, im März 2016

 

Blank views
Opening reception: friday, april 8th, 7PM
Exhibition until may 20th.

MARTINETZ is excited to announce “Blank Views,” Panos Papadopoulos’ first solo exhibition in Germany.

Inspired by the excessive tagging of sprayers in the fearful times of crisis, Panos Papadopoulos was using text and words as a form of riotous debate in much of his early work. In his most recent paintings, however, he chose to distance himself from the unreliability of words. As Wittgenstein said, “Whereof one cannot speak, thereof must one be silent.” MARTINETZ will be presenting new works by Papadopoulos in which object replaces text. A perspective form of representation has found its way into his new body of work. Normal things that the artist encounters in his everyday life motivate him. Through his own conception of them though, they are represented in an extremely reductive manner. Papadopoulos was born in Athens in 1975. In a conversation with me about his paintings he said, “I only want to concentrate on the most important things in my images, to touch on the essential.” In „Blank Views“ exhibition images of interior views depicting plants and armchairs will be on display as well as images of a microphone stand, a naked man taking a selfie or a urinal. Each image is further marked with fine black lines painted in oil, or in some cases accentuated with white, pink or green areas. They are representations of pop-interiors with expressive lines and graphic characteristics. The use of often transparent, primed canvases gives the strong impression that one could be looking at swift compositions, at drawings on paper. The dialogues are now lead by Papadopoulos’ isolated objects and their phallic and feminine qualities. These kinds of sexual connotations were also present in the painter’s earlier series of works, such as in his chosen titles and his use of abstract smears and runs of colour that evoke associations with bodily fluids. Motivated by Freud’s theories, Papadopoulos engages with themes of narcissism and masochism and questions whether such themes are on the increase at present times. The reductive quality of his new works seems to suggest a reflection and to posit a pause or a break. Who needs more noise from unsettling voices and opinions? However, humorous, ironic interruptions are always present too. “Comparatively, one could also describe your early works as chaotic,” I said to him. “Could be,” he replied and then cleverly pointed out that “chaos” comes from the greek word “chasma” which means emptiness or void, a concept which can only really now be visible through his new work. However, he said, he could accept this apparent contradiction.

Panos Papadopoulos has had solo exhibitions in Los Angeles (2015), in the Ileana Tounta Gallery in Athens (2014), at the Kunsthalle Athena (2012) and he took part in the 4th Athens Biennale. In addition his works have been presented at group shows in Chicago, Paris, Berlin and Leipzig. Papodopoulos studied under the Informel Painter Marcus Prachensky at the Academie der Bildenden Künste in Vienna, where he founded the multi-national artist collective “DaDa Da Academy.” Following the avant-garde tradition, the collective challenges aesthetic and social conventions. Panos Papadopoulos currently lives in Athens and Vienna. Works from his new series will be exhibited at the upcoming Independent Brussels art fair with Eleni Koroneou Gallery, the gallery that represents him in Greece.
Konstantin Alexiou, march 2016