Closed Universe (Part II)

INSTITUT AVAROID
WILSON DIAZ
PJOTR PAWLENSKI
SANTIAGO SIERRA
ZENTRUM FÜR POLITISCHE SCHÖNHEIT

curated by Nadia Ismail
Exhibition on view through June 28th 2017

Installation view `Closed Universe (Part II)´, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Closed Universe (Part II)´, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Closed Universe (Part II)´, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Closed Universe (Part II)´, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Closed Universe (Part II)´, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Closed Universe (Part II)´, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Closed Universe (Part II)´, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Closed Universe (Part II)´, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ
Installation view `Closed Universe (Part II)´, Photo: Tamara Lorenz for MARTINETZ

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Closed Universe (Part II)
Mechanismen der Radikalität in der Zeitgenössischen Kunst

Was bedeutet Radikalität? Abgleitet von dem lateinischen Wort für Wurzel radix wird das Adjektiv radikal im übertragenen Sinne für das Bestreben verwendet, etwas elementar und unnachgiebig zu ergründen, zu ändern oder zu lösen – an der Wurzel zu packen. Insbesondere die jüngeren und jüngsten soziopolitischen Geschehnisse scheinen ein erneutes Bewusstsein geschaffen zu haben, in dem die bildende Kunst nachhaltig als medienwirksames Mittel zur kritischen Äußerung begriffen wird. Folgt aus dieser Wiederentdeckung also unweigerlich, dass die konzeptuellen Überlegungen und künstlerischen Resultate nach außen umso radikaler erkenn- und fühlbar sein müssen, je drastischer und repressiver das aktuelle, globale Zeitgeschehen empfunden wird? Oder kann bereits dann von extremen Tendenzen die Rede sein, wenn es eine gegenteilige Meinung zu der herrschenden gibt?
Die seit einigen Jahren andauernde Entwicklung lässt den Schluss zu, dass die Auffassung von künstlerischer Radikalität in hohem Maß von politischen, soziokulturellen und ökonomischen Ereignissen beeinflusst wird und letztere in der Kunst wie in einer Echokammer verarbeitet werden.

Die Ausstellung bietet keine eindeutige Antwort auf die Frage nach Radikalität. Vielmehr stellt Closed Universe II unterschiedliche Positionen vor, auf welche der Begriff ‚radikal‘ angewendet werden kann und versteht sich gleichsam als Plattform für Diskurse, die von den jeweiligen künstlerischen Positionen selbst ausgehen. Daran knüpfen sich die Fragen an, was Kunst ist? Muss sie ein Ziel haben? Hat Kunst Grenzen oder muss Kunst Grenzen haben? Wer legt in letzterem Fall diese Grenzen fest?

Mit diesen Fragen beschäftigt sich auch der russische Aktionskünstler Pjotr Pawlenski *(1984 St. Petersburg), der mit konzeptuell wie körperlich drastischen Interventionen im öffentlichen Raum auf die mangelnde Meinungsfreiheit in Russland reagiert.

Der spanische Konzeptkünstler Santiago Sierra (*1966 Madrid) ist bekannt für seine radikale Sozial- und Gesellschaftskritik. Im Zentrum steht die ökonomische Ausbeutung von am Rande der Gesellschaft stehenden Menschen.

Die künstlerisch-politische Aktionsgruppe Zentrum für politische Schönheit macht mit ihren Interventionen im öffentlichen Raum auf humanitäre Missstände, insbesondere in der Flüchtlingspolitik aufmerksam.

Der Kolumbianer Wilson Diaz (*1963, Pitalito) untersucht in seinem vielseitigen Œuvre die Wurzeln der Konflikte in seinem Heimatland, dessen prekäre Situation durch die allgegenwärtige Korruption verschärft wird.

Eine bewusst humorvolle Setzung innerhalb der Ausstellung vollzieht sich mit dem Institut Avaroid. Die fiktive Institution untersucht den parasitären Befall, der Gier im Menschen auslöst. An dessen Ende steht die Austreibung des schädigen Schmarotzers, der aus dem Zusammenleben mit anderen Lebewesen einseitig Nutzen zieht.

Gleichzeitig schließt sich damit der Kreis von Ursache und Wirkung, da häufig eine unersättliche Gier die Triebfeder den Nährboden für soziale Ungleichheit und Machtmissbrauch bildet.

Nadia Ismail

Wilson Díaz Muñeco (Reenactment), 1994, Photograph 35 mm, Foto Víctor Robledo, Courtesy of the artist and Instituto de Visión

Closed Universe (Part II)
Mechanisms of radicalism in contemporary art

What does radicalism actually mean? It derives from the latin word radix meaning root, as an adjective the word radical is used figuratively to describe endeavour, something elemental and to relentlessly explore, change and tackle something at its root. In particular it seems that recent socio-political events have caused an increase in awareness, an awareness that is also found in visual art and because of which it is consistently understood as a media-savvy tool for critical statements. Does it inevitably follow, from this re-discovery, that conceptual considerations and artistic outcomes must be outwardly, all the more, radically recognisable and perceptible, the more drastic and repressive that current global events are experienced? Or is it even possible to speak of extreme tendencies if a contrary opinion to the prevailing view exists?
This development, persisting now for some years, leads to the conclusion, that the notion of artistic radicalism is, to a large degree, influenced by political, socio-cultural and economic occurrences and then processed in art like in an echo chamber.
The exhibition offers, however, no clear reply to these questions about radicalism. Moreover „Closed Universe (Part II)” introduces differing positions to which the term ‚radical‘ can be applied and the exhibition can be understood, so to speak, as a platform for a discourse that originates from the respective artistic positions. This leads to further questions, such as, what is art? Must it have a goal? Does art have limits or must it have constraints? If so, then who determines these constraints?

Institut Avaroid, Phrygische Mützen, 2014

The Russian performance artist Pjotr Pawlenski *(1984 St. Petersburg) also deals with these questions, he responds to the lack of freedom of expression in Russia with conceptual and physically drastic interventions in public spaces.

The Spanish conceptual artist Santiago Sierra (*1966 Madrid) is renowned for his radical social criticism, focussing on the economic exploitation of people living on the fringes of society.

Interventions in public spaces by the artistically political performance art group, the Centre for Political beauty, draw attention to humanitarian abuses, particularly within refugee policy.

The Columbian Wilson Diaz (*1963, Pitalito) investigates, in his versatile Œuvre, the roots of the conflict in his country, where the precarious situation is exacerbated by ubiquitous corruption.

The inclusion of the Institute Avaroid is a deliberately humorous placement. The fictional institute investigates a parasitic infection that triggers greed in humans. Its aim is the expulsion of these harmful scroungers, who unilaterally profit from living with other beings.

At the same time, cause and effect come full circle, because often, insatiable greed is the driving force that forms a breeding ground for social inequality and abuse of power.

Nadia Ismail