Thomas Zipp

The Unknown (Flowers) & The Other Side
25.10. – 14.12.2019

Thomas Zipp, The Unknown (Flowers) & The Other Side, exhibition view, 2019
Thomas Zipp, The Unknown (Flowers) & The Other Side, exhibition view, 2019
Thomas Zipp, The Unknown (Flowers) & The Other Side, exhibition view, 2019
Thomas Zipp, The Unknown (Flowers) & The Other Side, exhibition view, 2019
Thomas Zipp, The Unknown (Flowers) & The Other Side, exhibition view, 2019
Thomas Zipp, The Unknown (Flowers) & The Other Side, exhibition view, 2019
Thomas Zipp, The Unknown (Flowers) & The Other Side, exhibition view, 2019
Thomas Zipp, The Unknown (Flowers) & The Other Side, exhibition view, 2019
Thomas Zipp, The Unknown (Flowers) & The Other Side, exhibition view, 2019

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Thomas Zipp
The Unknown (Flowers) & The Other Side

Während der Artenschwund in Fauna und Flora ein nicht unwesentlicher Teil der Sorgen um den Fortbestand des planetarischen Lebens ist, entstehen in den Laboratorien biogenetischer Forschungseinrichtungen fortwährend neue Hybride mit noch unbekannten Eigenschaften zum mutmaßlichen Wohl der Menschheit. Auf der anderen Seite der Gegenwart wartet die Zukunft mit einer neuen Folge wissenschaftlicher Paradigmen und bildet einen offenen Horizont für das Unbekannte, flankiert von Hoffnung und Gefahr.
Die aktuelle Ausstellung, mit selten zu sehenden Zeichnungen von Thomas Zipp, öffnet künstlerisch den Blick auf die Schöpfungen des Prothesengotts Mensch, der die Schwelle des Machbaren beständig ins unerschöpflich Prekäre verschiebt. Entstanden im vergangenen Winter im dort sommerlichen Kapstadt, überlagen sich naturwissenschaftliche Aspekte mit philosophischen und religiösen Konzepten, die einander mit den unvermeidlichen sozialen Fragen durchdringen, die der so genannte Fortschritt heraufbeschwört.
Diagramme und Skizzen demonstrieren den provisorischen und prozessualen Charakter des Fortgangs einer Metamorphose mit mythologischen Dimensionen, die Glück und Zufall als Garanten für ein Gelingen bemüht. Es ist ein Wettlauf auf dem Weg zu Erkenntnis oder Vernichtung, vielleicht auch beidem, mit sich stetig steigernder Beschleunigung. Erlösung und Tot markieren letzte Grenzen, durchdrungen vom Geist eines experimentellen Bewusstseins.
Das Gemälde „A.O.: A Crossed Couple (the general hypothesis sampling theory)“ verschmilzt diese Ebenen geistiger, psychischer und physischer Art und bildet einen zentralen Orientierungspunkt in der Ausstellung. Alpha und Omega, Anfang und Ende verbindet das Kreuz, stellvertretend für die erste Postulierung einer Idee des Sakralen in der menschlichen Existenz und ihrer dinglich, bildnerischen Ausformung an einem heiligen Ort als mutmaßlichen Ursprung der Kunst und eines durch Erkenntnis gebrochenen und daher zu heilenden Verhältnisses des Menschen zur Welt. Die assoziative Gestaltungskraft der Fantasie manifestiert sich in unbestimmbaren Flecken einer Art von Rorschach-Test, den der gestaltende Geist im Horizont konkret ästhetischer und seelischer Erfahrung formt.
Hier fließen bei Thomas Zipp sowohl kulturhistorische und psychophysikalische Gedanken ein, wie sie nicht zuletzt von Gustav Theodor Fechner im 19. Jahrhundert ergründet wurden. Den ritualistischen, intermedialen Kontext, der sich nicht allein auf das Bildliche beschränkt, beschwört im Rahmen der Eröffnung die performative Erweiterung in die musikalische Begleitung und die Kommunion der Zubereitung und Verspeisung eines gemeinschaftlichen Essens durch die Beteiligten. Die Verwandlung der Zutaten durch die Reaktoren Kochtopf und Herd verweisen auf den archaischen Moment der Vereinigung und Aneignung, als Entsprechung zur Ausstellung und dessen produktivem Gefüge, an sich, der sich als Ort einer geistig-seelisch-körperlichen Transformation eignet.

Thomas W. Kuhn, Pinneberg 2019

Thomas Zipp
The Unknown (Flowers) & The Other Side

While the loss of flora and fauna species is a significant factor in concerns about the continued existence of planetary life, new hybrids whose properties are still unknown are constantly being created in the laboratories of biogenetic research institutions for the presumed well-being of mankind. On the other side of the present, the future awaits with a new series of scientific paradigms, it forms an open horizon to the unknown, flanked by both hope and danger.
The current exhibition includes drawings by Thomas Zipp that have seldom been seen before, it provides an artistic view of the creation of the human as a prosthetic god, who constantly shifts the threshold of the feasible to inexhaustible precariousness. Created last winter in sunny Cape Town, aspects of natural science overlap with philosophical and religious concepts that are interpenetrated with inevitable social questions evoked by so-called progress.
Diagrams and sketches demonstrate the provisional and process-based character of the progress of a metamorphosis with mythological dimensions that strives for luck and chance as guarantors of success. It is a race to knowledge or destruction, perhaps both, with constantly increasing acceleration. Redemption and death mark final boundaries, permeated by the spirit of experimental consciousness.
The painting „A.O.: A Crossed Couple (the general hypothesis sampling theory)“ forms a central point of orientation in the exhibition as it merges these mental, psychological and physical levels. Alpha and Omega, beginning and end connect the cross, representative of the first postulation of an idea of the sacred in human existence and its material, pictorial formation in a holy place as the presumed origin of art, and humanity’s relationship to the world that is broken by knowledge and thus must be healed. The associative creative power of the imagination manifests itself in indeterminable blotches like a kind of Rorschach test that the creative mind forms on the horizon of concrete aesthetic and spiritual experience.
Here, Thomas Zipp combines cultural-historical and psychophysical ideas, such as were elucidated by Gustav Theodor Fechner in the 19th century. The ritualistic, intermedial context, which is not limited to the pictorial alone, conjures up a performative dimension within the framework of the exhibition opening: a musical accompaniment and the communion of preparation and consumption of a collective meal by the participants. The transformation of the ingredients in the reactor pot refers to the archaic moment of unification and appropriation as a counterpart to the exhibition and its productive structure that, in itself, is a befitting place for spiritual, mental and physical transformation.

Thomas W. Kuhn, Pinneberg 2019

Thomas Zipp, White Blue Pill (Bath), 2019, silk screen print, acrylic, oil paint and metal on canvas
144,5 x 114,5 cm
Thomas Zipp, A.O.: A Crossed Couple (the general hypothesis sampling theory), 2017, aluminium, acrylic, oil paint and varnish on canvas, 124,5 x 155 cm
Thomas Zipp, Wobble #1, 2019, silk screen print, acrylic, oil paint and varnish on canvas, 75 x 55 cm
Thomas Zipp, Wobble #A, 2019, silk screen print, acrylic, oil paint and varnish on canvas, 75 x 55 cm

Photography: Tamara Lorenz