Christian Eisenberger, MASSE UND MACHT, exhibition view, 2024, MARTINETZ, Cologne, Photo: Tamara Lorenz, Courtesy of the artist and MARTINETZ, Cologne
In seiner fünften Einzelausstellung bei Petra Martinetz präsentiert Christian Eisenberger (*1978 in Semriach, Österreich) eine facettenreiche Auswahl seiner jüngst entstandenen Arbeiten. Der Titel „Masse und Macht“ ist dem gleichnamigen Buch von Elias Canetti entlehnt, der darin die komplexen Beziehungen zwischen Individuum, Masse und Macht thematisiert. Canetti untersucht, wie sich Menschen in Massen verhalten, welche psychologischen Mechanismen dabei eine Rolle spielen und wie sich Macht in diesen Zusammenhängen auswirkt. Seine Schlussfolgerungen sind bis heute aktuell. Der Ausstellungstitel fungiert für Eisenberger als ein künstlerisches Konzept: Die Macht der Masse verdeutlicht Eisenbergers Interesse am seriellen Arbeiten, das sich auch in den schier unglaublichen Zahlen am Ende des Titels ablesen lässt. Bis zum Tag der Ausstellungseröffnung ist der Künstler seit 16932 Tagen am Leben und hat in dieser Zeit 9975 Pappfiguren sowie 41852 Arbeiten auf DinA4-Papier geschaffen – unter anderem.
Im Zentrum der Kölner Ausstellung steht Christian Eisenbergers Skulpturengruppe 'Picknick' – ein Zusammenspiel charakteristischer Figuren mit teils menschlichen, teils comichaften Zügen –, die die Vielseitigkeit seines künstlerischen Schaffens widerspiegelt. Die Grundlage für dieses Werk bilden einfache Pappfiguren, denen Eisenberger durch den Abguss in Aluminium eine überraschende Monumentalität verleiht. Der Kontrast zwischen dem leichten, flüchtigen Ausgangsmaterial und der Robustheit des Aluminiums erzeugt eine dialektische Spannung, zumal die Plastik erstmals im Innenraum präsentiert wird. Methodisches Denken. Spontanität und Improvisation. Der in Wien und Salzburg lebende Künstler ist bekannt für seine intuitive Arbeitsweise. Er lässt sich oft von den Materialien und dem jeweiligen Kontext leiten, was seinen Werken eine gewisse Unmittelbarkeit verleiht. Überhaupt ist es die Form der Dialektik, die in Eisenberges Schaffen und in der Ausstellung deutlich wird. Neben Plastiken und Skulpturen sind auch Gemälde zu sehen, die in seinem Wiener Atelier entstehen und in ihrer pastosen, oftmals flüchtigen Machart das Interesse an Serialität unterstreichen. Sie stehen im Kontrast zu mehreren Fotografien, die Eisenberger in der Natur mit Selbstauslöser aufnimmt und die ihn im Zusammenspiel mit der Natur zeigen. Malerei und Land-Art. Porträtist und Landschaftsumgestalter. Ist Eisenbergers Stadtatelier bis zum Bersten gefüllt mit Kunstwerken, ist das Freiluftatelier im Wald von der Flüchtigkeit aller dort entstandenen Arbeiten bestimmt. Masse und Macht. Zeit und Vergänglichkeit. Eines wird in der Ausstellung deutlich: Christian Eisenberger ist Jäger und Sammler, ist Stadt- und Landkünstler. Fehlt das eine, fällt das andere.
Hendrik Bündge
Christian Eisenberger, MASSE UND MACHT, exhibition view, 2024, MARTINETZ, Cologne, Photo: Tamara Lorenz, Courtesy of the artist and MARTINETZ, Cologne
For his fifth solo exhibition at MARTINETZ, Christian Eisenberger (b. 1978 in Semriach, Austria) presents a diverse selection of his most recent works. The title, ‘Masse und Macht’, was borrowed from Elias Canetti's book of the same name, in which the author discusses the complex relationships between the individual, the masses and power. Canetti examines people's behaviour in crowds, the psychological mechanisms at play and the effects of power within these contexts. The conclusions he draws are still relevant today. Eisenberger treats the title of the exhibition as an artistic concept: the power of the masses illustrates Eisenberger's interest in producing work in series, as is evident from the almost unbelievable figures that follow the titles of his works. At the time of the exhibition opening, the artist will have been alive for 16,932 days, during which time he will have created 9,975 cardboard figures and 41,852 works on A4 paper – among many others.
A group of sculptures entitled ‘Picnic’ forms the centrepiece of Christian Eisenberger's exhibition in Cologne. The work consists of a collection of characteristic figures, some with human and some with comic-like features that reflect the diversity of the artist's work. The basis for these figures is ordinary cardboard, which Eisenberger then casts in aluminium so as to lend them a surprising monumentality. The contrast between the light, volatile source material and the robustness of the aluminium creates a dialectic tension, all the more so as the sculptures are being presented in an interior setting for the first time. Methodical thinking, Spontaneity and improvisation. The artist, who lives in Vienna and Salzburg, is known for his intuitive working method. He frequently allows himself to be guided by the materials and the respective context, which bestows a certain immediacy upon his works. Indeed, it is the form of dialectics that is most apparent in Eisenberger's work and in the exhibition. Alongside sculptures and plastic art, paintings created in his studio in Vienna are also on display, and their pastose, oftentimes fleeting style serves to emphasise the artist's interest in seriality. They stand in contrast to multiple photographs that Eisenberger takes in nature with a self-timer, which depict him interacting with nature. Painting and Land Art. Portraitist and landscape-reshaper. While Eisenberger's studio in the city is filled to bursting with artworks, his open-air studio in the forest is defined by the fleeting nature of all the works created there. Mass and power. Time and transience. One thing becomes clear from the exhibition: Christian Eisenberger is a hunter and a gatherer, a city artist and a land artist. If one is taken away, the other will fall.
Hendrik Bündge
Christian Eisenberger, MASSE UND MACHT, exhibition view, 2024, MARTINETZ, Cologne, Photo: Tamara Lorenz, Courtesy of the artist and MARTINETZ, Cologne
Christian Eisenberger, MASSE UND MACHT, exhibition view, 2024, MARTINETZ, Cologne, Photo: Tamara Lorenz, Courtesy of the artist and MARTINETZ, Cologne
Christian Eisenberger, MASSE UND MACHT, exhibition view, 2024, MARTINETZ, Cologne, Photo: Tamara Lorenz, Courtesy of the artist and MARTINETZ, Cologne
Christian Eisenberger, MASSE UND MACHT, exhibition view, 2024, MARTINETZ, Cologne, Photo: Tamara Lorenz, Courtesy of the artist and MARTINETZ, Cologne
Christian Eisenberger, MASSE UND MACHT, exhibition view, 2024, MARTINETZ, Cologne, Photo: Tamara Lorenz, Courtesy of the artist and MARTINETZ, Cologne
Christian Eisenberger, MASSE UND MACHT, exhibition view, 2024, MARTINETZ, Cologne, Photo: Tamara Lorenz, Courtesy of the artist and MARTINETZ, Cologne
Opening hours:
Wednesday - Friday 1-6 PM
Saturday 12-4 PM
and by appointment
Contact:
Petra Martinetz
Moltkestr. 81
50674 Cologne
[mail@]petramartinetz.de
+49 221 5679432
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